Ozaveščanje o skrbi za kulturno dediščino: učiteljevo razumevanje in implementacija pri pouku likovne dejavnosti

  • Robert Potočnik PedagoÅ¡ka fakulteta, Univerza v Ljubljani, Slovenija
Ključne besede: pouk likovne dejavnosti, ozaveščanje o skrbi za kulturno dediščino, skrb za arhitekturno dediščino slovenskega podeželja, učiteljevo razumevanje in implementacija vsebin

Povzetek

Učitelji pouka likovne dejavnosti v osnovni šoli v Sloveniji (na razredni stopnji učitelji razrednega pouka in na predmetni stopnji likovni pedagogi) igrajo pomembno vlogo pri načrtovanju in izvajanju likovnih nalog z vsebinami skrbi za kulturno dediščino. S temi dejavnostmi lahko ozaveščajo o pomenu kulturne dediščine in krepijo nacionalno kulturno identiteto. Učence bi morali usmerjati, da v prihodnosti postanejo aktivni in odgovorni državljani, ki so sposobni razumeti težave ter izražati svojo občutljivost in spoštovanje do kulturne dediščine pa tudi skrbi zanjo. Glavni namen prispevka je ugotoviti učiteljevo razumevanje posebnosti skrbi za arhitekturno dediščino na slovenskem podeželju in implementacijo teh vsebin pri pouku likovne dejavnosti v osnovni šoli. V raziskavi je sodelovalo 125 slovenskih učiteljev. Poudarjena so nekatera razumevanja glede težav s skrbjo za kulturno dediščino na slovenskem podeželju pa tudi zadostno zavedanje pomena implementacije problematike skrbi za kulturno dediščino v okviru likovnih dejavnosti skladno s sodobnimi smernicami. Večji poudarek je treba nameniti usposabljanju učiteljev o skrbi za kulturno dediščino ter oblikovanju didaktičnih gradiv s ciljem ozaveščanja učencev o pozitivnem in odgovornem odnosu do skrbi za kulturno dediščino. Več vsebin o skrbi za kulturno dediščino je treba vključiti tudi v izobraževanje bodočih učiteljev in učiteljev v praksi s ciljem razvijanja kompetenc za vključevanje omenjene problematike v njihovo poučevanje.

 

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Alkateb, M. (2013). Non-traditional education using cultural heritage: A case study from Syria. International Journal of Education through Art, 9(2), 189‒04.
Angel, V., Eckford, L. & Lowery, L. (2017). Developing a community orientation through a focus on local heritage and environment. In Leat, D. (Esd). Enquiry and project based Learning. Abingdon, New York: Routlege.
Aslan, Z. & Ardemagni, M. (2006). Introducing Young People to the Protection of Heritage Sites and Historic Cities. Rome: UNESCO–ICCROM.
Babby, E. (1998). The practise of social research. 8th ed. Belmont: Wadsworth Publishing Company.
Bamford, A. (2009). Arts and Cultural Education in Iceland. Reykjavik: Ministry of Education, Science and Culture.
Bogataj, J. (1992). Sto srečanj z dediščino na Slovenskem. Ljubljana: Prešernova družba.
Busch, C. (2012). Content Analysis. Colorado State University. Retrieved 14.10.2017 fromhttps://writing.colostate.edu/guides/guide.cfm?guideid=61
Černivec, U. (2010). Pogovor z dr. Živo Deu o skrbi za arhitekturno dediščino na Slovenskem. Retrieved 14.10.2017 from http://www.slonep.net/prenova-in-obnova/?view=novice&direct=10779
Deu, Ž. (2008). Varstvo identitetne podobe slovenskih kulturnih krajin. In Kitek, Kuzma, M. (Eds). Gradnja z lesom. Ljubljana: Biotehniška fakulteta, 226–231.
Dvořák, M. (1916). Katechismus der Denkmalpflege. Wien: J. Bard, 1916, Brünn: R.M. Rohrer.
Estepa Gimenez, J., Ruiz, R. M. A. & Ferreras Listan, M. (2008). Primary and secondary teachers' conceptions about heritage and heritage education: A comparative analysis. Teaching and Teacher Education, 24, 2095–2107.
Fakin Bajec, J. (2011). Ustvarjanje kraške kulturne dediščine med teorijo in prakso. AR : arhitektura, raziskave, 3, 59-62.
Flogaitis, E. & Agelidou, E. (2003). Kindergarten teacher’s conceptions about nature and the environment. Environmental Education Research, 9(4), 462-478.
Gaskell, P. and Owen, S. (2005). Historic Farm Buildings: Constructing the Evidence Base. Gloucestershire: University of Gloucestershire.
Hankins, S.C. (1997). Focus on 2000: A Heritage Education Perspective. LA: Nacional Centre for preservation Technology and Training. Retrieved 22.3.2016 from https://www.ncptt.nps.gov/blog/focus-on-2000-a-heritage-education-perspective-1997-08/
ICOMOS (1987). International charter for the conservation of historic towns and urban areas. Retrieved 22.3.2016 from http://www.icomos.org/charters/towns_e.pdf
Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell'infanzia e del primo ciclo d'istruzione (2012), Retrieved 15.10.2017 from http://www.indicazioninazionali.it/documenti_Indicazioni_nazionali/indicazioni_nazionali_infanzia_primo_ciclo.pdf
Ivanič, M. (2012). Svet je prenasičen: oživljanje in posodabljanje obstoječe arhitekture je današnja nujnost. Ljubljana: Mladina, 17(18), 68–72.
Jokilehto, J. (1999). History of Arhitectual Conservation. Oxford: Butterworth.
Jokilehto, J. (2005). Definition of cultural heritage. References to documents in history. ICCROM Working Group »Heritage and Society«. Retrieved 15.1.2015 from http://cif.icomos. org/pdf_docs/Documentsonline/Heritagedefinitions.pdf
Juvanec, B. (2006). Kultura bivalnega okolja: arhitektura, uvod, teorija. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.
Kalčič, I., (2003). Identiteta slovenske stanovanjske arhitekture. AR: arhitektura, raziskave, 1, 24-29.
Kocjančič, N. (2011). Učni načrt. Program osnovna šola. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport: Zavod RS za šolstvo.
Kris, A.O. (1992). Interpretation and the method of free association. Psychoanalytic Inquiry 12(2), 208—224.
Kukanja-Gabrijelčič, M. (2008). Lokalna zgodovina pri družboslovnih predmetih v osnovni in srednji šoli. Vloga, pomen in zastopanost lokalne zgodovine v slovenskem šolskem prostoru. Retrieved 15.7.2015 from http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/razvoj_solstva/crp/2008/crp_V5_0237_porocilo_p2.pdf
National core curriculum for basic education (2004). Finnish nacional board of education. Retrieved 15.7.2015 from http://www.oph.fi/download/47673_core_curricula_basic_education_4.pdf
National Council for Preservation Education (1987). A Heritage at Risk: A Report on Heritage Education (K–12), Burlington: University of Vermont Historic Preservation Program and the National Council for Preservation Education.
Petančič, S. (2011). Predavateljica in arhitektka: Naše prebivalstvo je arhitekturno neizobraženo. Retrieved 15.7.2017 from http://www.delo.si/druzba/panorama/predavateljica-in-arhitektka-nase-prebivalstvo-je-arhitekturno-neizobrazeno.html
Potočnik, R. (2017). Effective approaches to heritage education: Raising awareness through fine art practice. International Journal of Education Through Art, 13(3), 285–294.
Potočnik, R. (2017a). Implementing Contents of Conservation and Protection of Cultural Landscape in Fine Art Classes. Croatian Journal of Education, 19 (3), 137–155.
Potočnik, R. (2018). Heritage Preservation Education in primary school fine art activities. Retrieved 28.5.2018 from http://www.arteducation.sk/publikacie-studie-clanky/detail/heritage-preservation-education-in-primary-school-fine-art-activities//
Potočnik, Devetak (2018). The differences between pre-service chemistry, fine art, and primary education teachers regarding interest and knowledge about fine art materials. Center for Educational Policy Studies Journal, 8(4), 109 –130.
Presentation book, primary school study programme (2018). Retrieved 20.1.2019 from https://www.pef.uni-lj.si/fileadmin/Datoteke/Studijski_programi/Predstavitveni_zborniki/Zborniki_18-19/Predstavitveni_zbornik_-_Razredni_pouk_-_2018-2019.pdf
Presentation book, visual arts study programme (2018). Retrieved 20.1.2019 from https://www.pef.uni-lj.si/fileadmin/Datoteke/Studijski_programi/Predstavitveni_zborniki/Zborniki_18-19/Predstavitveni_zbornik_-_Likovna_pedagogika_-_2018-2019.pdf
Sagadin, J. (1993). Kvalitativna analiza podatkov pri študiji primera. Sodobna pedagogika, 44 (3/4), 115-123.
Sato, M & James, P. (1999). Nature and environment as perceived by university students and their supervisors. International Journal of Environmental Education and Information, 18(2), 165-172.
Simpson, K. (2007). Valuing heritage in Ireland. Dublin: The Heritage Council
Stanley-Price, N. & King, J. (2009). Conserving the Authentic: Essays in Honour of Jukka Jokilehto. Rome: ICCROM International Centre for the Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property.
Slovenian National Programme for Culture (2013). Ljubljana: Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport. Retrieved 15.7.2015 from http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/Obvestila/Kultura/NPK2013_2016.pdf
Taggart, G. (2004). Curriculum and progression in the Arts: An International Study. London: Qualifications and Curriculum Authority.
Thornton, L. (2008). Current trends in historic preservation education at the primary and secondary school levels. Preservation Education & Research, 1(1), 67–76.
Objavljeno
2020-06-24
Kako citirati
Potočnik, R. (2020). Ozaveščanje o skrbi za kulturno dediščino: učiteljevo razumevanje in implementacija pri pouku likovne dejavnosti. Revija Centra Za študij Edukacijskih Strategij , 10(2), 49–76. https://doi.org/10.26529/cepsj.792